Maak betere strategische plannen door deze vijf veelgemaakte fouten te vermijden. Strategische planning kost veel tijd en energie. Het is een oefening met veel middelen, maar kan veel goed doen zoals het verbeteren van omgang met personeel of problemen in het bedrijf. Helaas kan dat proces vaak een waardeloze pijn zijn, en het ergste dat kan gebeuren met een strategisch plan is dat iedereen al deze moeite doet, en dan wordt het gearchiveerd, op een plank gezet en nooit meer bekeken. Hier zijn enkele waarschuwingssignalen waarop u kunt letten om te bepalen of uw strategische planningsproces gebrekkig is. Ten eerste, de proliferatie van initiatieven. Moet u meerdere pagina’s gebruiken om alle verschillende initiatieven die u overweegt na te streven bij elkaar op te tellen? Het tweede risico is te klein denken. Alle initiatieven die op uw lijst staan, zijn kleine, stapsgewijze verbeteringen aan uw bedrijf. Ze brengen je niet echt naar je strategische doelen. Een derde is te groot denken. Alle initiatieven zijn enorm, alles moet perfect op elkaar aansluiten, en het is echt een grote optie is die je met de organisatie aangaat. Een vierde risico is wat ik de kinderen uithongeren noem. Veel organisaties hebben een grote, winstgevende business unit, en dan hebben ze veel kleinere ideeën die sneller zullen groeien. Het risico is dat u al uw middelen in de grote bekende zaken investeert en die kleinere bedrijven uithongert. Het probleem is dat je daarmee je toekomst uithongert. Ten slotte noem ik dit vijfde risico de generator van willekeurige initiatieven. Je kijkt naar al je initiatieven en ze lijken allemaal geweldig, maar als je probeert te achterhalen waar ze je naartoe brengen, is er geen duidelijke richting. Een voorbeeld dat ik heb gezien was toen ik in een strategische planningsgroep werkte. Toen ik voor het eerst in de groep aankwam, zei ik: “Laat me ons strategisch plan zien.” Ik kreeg een lijst met 37 overnamedoelen. Ik zei: “Dit is geweldig. Dit lijken allemaal interessante bedrijven waar we over moeten nadenken, maar waar is het plan?” Nou, dat was het plan. Het was geen plan. Het was een willekeurige lijst van bedrijven die concurreerden op de markt waarin we ons bevonden, en we wisten niet welke van die overnames aantrekkelijk zouden zijn en welke afleiding zouden zijn. Onze eerste taak was om dat strategische planningsproces vast te stellen, richting te geven en enige focus te leggen op de initiatieven die we nastreven. Kijk eens naar uw strategisch planningsproces. Vraag uzelf af of u enkele van deze symptomen vertoont en zorg ervoor dat u richting geeft zodat u initiatieven kunt nemen die waarde toevoegen en u helpen uw bestemming te bereiken.
|
https://www.me-scan.nl |